Tobias kunde knappast undgå att bli "drabbad" av motorsporten. Uppvuxen med pappa Håkans tävlingshistoria i form av bilder, tidningsurklipp, prisskåp mm. Dessutom med farbrodern Ebbe Alriksson med 100-tals rallytävlingar bakom sig, förstår man att detta är en miljö som starkt bidrar till var huvudintresset hamnar.

Egentligen började Tobias mål att köra racerbil för flera år sedan. Det har, sedan 8-årsåldern, blivit åtskilliga varav med såväl bil som motorcykel på åkern bakom huset.

Vintertid var det U-Hockey i Nybro Vikings som gällde. Hockey är faktiskt en bra grundträning för blivande bilsportare. Med Hockeyn får man ex, fysträning, tuff miljö både mentalt och fysiskt, man tränar uppfattningsförmåga strategi mm.

2006 fyllde Tobias sexton år och fick äntligen ta plats i en riktig racerbil. De allra flesta som tar steget till någon racingklass har oftast tävlat flera år i go-kart och därigenom skaffat sig mycket tävlingsrutin och erfarenhet.

Tobias har dock inte tävlat tidigare och det blev därför ett tufft steg, direkt från grästuvorna på åkern hemmavid, till riktiga racingbanor och direkt in i "hetluften".

Målsättningen med debutsäsongen i Formel Ford Zetec var främst att "se och lära" med ett visst mått av defensivt förhållningssätt. Det gällde främst att hitta känslan samt skapa förutsättningar för nästa steg i utvecklingen.

Under 2007 fortsatte Tobias att köra i formel Ford med samma bil. Målsättningen inför denna säsong var "topp 5" i den slutliga NEZ-tabellen. Det såg lovande ut hela säsongen och efter tredje sista tävlingen låg Tobias tvåa i tabellen. Den näst sista tävlingen hölls i Finland, vilken vi avstod.
Vi räknade då ut att det skulle räcka med att köra den sista tävlingen på Gelleråsen för att komma tvåa. Men när det var dags för sista tävlingen fick vi veta att den inte blev av p.g.a. för få startande. Detta ledde till ett ras i tabellen till fjärde plats.

2008 bytte Tobias klass till den betydligt snabbare klassen Radical. Förhoppningen inför säsongen var "topp 10" och att lära sig bilen. Men efter en säsong fylld av problem med allt från punktering till att bli påkörd stillastående i ca.120 km/h blev det en 11:e plats och väldigt mycket erfarenhet av både körning och kunnande om bilen.
Med alla dessa problem från 2008 bakom sig, förbereddes tävlingssäsongen 2009.
Förhoppningen var att hänga med skapligt och ibland kanske nå någon topplacering.

Nu hade man från teamföreningen bestämt att den nyare och snabbare modellen PR 6 skulle introduceras i Sverige.
Ryktet gav vid handen att det skulle komma in tre PR 6-bilar under 2009, helt fel skulle det visa sig, det kom sex bilar. dessutom menade man från Radical-organisationen att man genom vikter samt ev. någon modifiering på chassiet skulle ge PR 6-bilen och de lite äldre Prosport bilarna relativt lika prestanda.
Helt fel det också!  När tävlingssäsongen drar igång visar det sig att PR 6-bilen är betydligt snabbare!
I detta läge beslutar vi att ge upp säsongen och kör endast sex tävlingar, med en femte placering som bästa resultat.

Till 2010 köptes en PR6-bil med målsättningen att kriga om topplaceringar. Tyvärr blev inledningen på säsongen inte vad jag hade hoppats på.
Vi behövde ett par race för att komma underfund med bilens inställningar, vilket betydde att jag tappade viktiga poäng.
Slutdelen av säsongen blev desto bättre med två segrar, en andra och två tredjeplaceringar. Resultatet totalt i RM blev då till slut en femte plats.

2011 blir min viktigaste säsong hittills, inget får gå fel...

Tobias karriär