19 september

2012 inget bra år för mig. Säsongsavslutningen på Tierp blev inget undantag. Som vanligt, denna sommar, måste det regna någon av dagarna. Nu var detfredagen som kunde bjuda på heldagsregn, vilket betydde att båda träningspassen kördes med regndäck.

Lördagsvädret var betydligt bättre, sol och torr bana. Jag hängde med bra i kvaletoch var snabbast, fram till att ungefär tio minuter återstod av kvalet. Bilen kändesalltmera understyrd medan flera andra fick bättre fart på slutet av kvalpasset.Det blev till ta ”hissen ned” till sjunde kvaltiden.

I racet får jag till en kanonstart och kommer iväg som fyra. Understyrningen gör sig påmind igen och med drygt halva racet avverkat vill inte Lucas Sundahl ligga bakom längre och gör ett något överilat omkörningsförsök och smäller in i mitt högra bakhjul vilket skickar runt mig och jag blir stående med nosen mot en ”betongsugga”.
Tog en jäkla tid att komma därifrån och täten hade nästan åkt ett helt varv innanjag kom iväg. Efter ett par varv släpper jag förbi tätklungan. Eftersom banan var långt ifrån färdigbyggd var det gott om nödlösningar i form av löst liggande curbs, däckhögar och betongsuggor. När jag ska passera en av chikanerna har bilarna framför mig lyckats få några av dessa tillfälliga ”curbs” att hoppa ut på banan. Med banan full av ”curbs” har jag inget val, utan åker över en av dem. Följden blir att en av de kringhoppande ”curbsen” slår sönder hela vänstersidan på bilen. Bara att ”kasta in handduken” och ta sig tillbaka till depån.

Lagom muntert att avsluta en strulig säsong med en smäll som kostar ca 30 tusen spänn…..



4 september

Sällan har väl uttrycket att, ”skillnaden mellan succé och fiasko är hårfin” varit närmre sanningen än nu senast på Anderstorp Femte deltävlingen i Radical började bra och slutade i katastrof, för min del.

Efter lite justeringar på bilen under fredagens tester hade jag riktigt bra fart och allt såg bra ut. Kvalet på lördagsmorgonen gick också riktigt bra och jag kunde sätta tredje snabbaste tiden.

Startade alltså från tredje startrutan och kom iväg som tvåa. Att det skulle bli knepigt att hålla Simon Bergewing bakom mig insåg jag ganska snabbt. Simon, som hade pol position, men hade missat i starten något och efter 5-6 varv var han i hasorna på mig. Jag tyckte att han skulle få slita lite för att gå förbi, vilket gjorde att jag körde ett ”defensivt spår” på vissa ställen. Simon som var ”het på gröten” var lite väl aggressiv i kurvan efter gamla startrakan, vilket resulterade i att vi båda hamnade i ”sandfållan” och fick kolla på resten av tävlingen från publikplats.

För min del en riktig katastrof, eftersom jag före Anderstorp låg på en tredje plats i mästerskapstabellen. Ponera på att jag tagit mig i mål som trea hade det betytt att jag hoppat upp som god tvåa med viss chans på mästerskapstiteln nästa race på Tierp.

Nu trillade jag ner till åttonde plats!! En viss skillnad…..


20 augusti

Äntligen lite medgång vid helgens tävlingar på Karlskoga. Årets fjärde deltävling på Karlskoga blev, trots en del tekniska problem, på fredagens tester, ändå ett ”fall framåt”.
Fredagen började med olika problem med både bromsar och koppling. Detta bidrog till att vi inte fick möjlighet att göra de justeringar, på chassiet, som vi hade tänkt.

Lördagens kval kördes på blöt bana. Inget som gynnade mig precis, eftersom vi endast har tillgång till regndäck från förra säsongen. Trots detta, fick jag ändå till en sjätte tid.
Till racet på lördagens eftermiddag hade regnet hållit sig borta så länge att banan torkat upp och vi kunde köra tävlingen på slicks.
Start alltså från sjätte startrutan. Fick till en hygglig start och kom iväg som femma. Efter 35 minuters ”rejsande” kunde jag bärga fjärdeplatsen. Med tanke på allt tekniskt strul under fredagen, får jag vara nöjd med resultatet.

Helgens resultat innebär nu att jag klättrade till tredje plats i mästerskapet.

 

29 Juli

Femte plats totalt, efter tre körda tävlingar, är betydligt sämre än vad jag hoppats på inför årets säsong.

Förutom ett par misstag för egen del har vi haft lite småstrul med tekniken av och till under såväl träningar som tävlingar.

Med drygt sex veckors uppehåll beslöt vi att ta ett rejält omtag.För att komma ur ”förbannelsen” har vi bestämt att ändra på en del saker. Bl.a har vi plockat ned bilen till sista skruv, kollat allt, mätt och justerat, och sedan plockat ihop alltsammans.

Bilen står nu på hjulen igen och jag ser fram mot nästa race på Karlskoga den 18 augusti.

 

9 Juli

Efter tre deltävlingar är det ”halvtid” i årets Radicalserie. Som det ser ut just nu återstår tre tävlingar,vissa förhoppningar finns kanske att vi får köra ytterligare en tävling, nämligen TTA-finalen i Göteborg.

Snart måste man fråga sig om inte vädret är den största motståndaren. Vid alla tre tävlingarna vi hittills kört,  har alltid någon träning eller kvalkörning erbjudit regn eller hagel. Inte precis de bästaförutsättningarna om man vill göra några justeringar på bilen….

Testpass ett på Falkenberg utgör inget undantag, utan när 10-12 min återstår av passet infinner sig en rejäl regnskur och vi avstår att byta till regndäck. Andra testpasset går enligt plan. Jag kör med gamla däck, medan många förare kör på nya däck. Trots detta är jag tidsmässigt hyggligt med och kan konstatera att ”farten finns”.

Tidtagningspasset på lördag morgon är också torrt och jag håller fram till 3-4 min återstår av passet en fjärdebästa tid.  Ännu en gång visar det sig att jag inte har hundradelarna på min sida, utan både Marcus Jönssonoch Oskar Andersson kan klämma sig in framför mig med 15 tusendelars marginal!! Alltför kort tid återstår av passet, för att jag skulle ha en chans att förbättra min tid. Detta är troligen ett av de jämnaste kval som körts på Falkenbergsbanan. Tidsskillnaden mellan första och tionde tiden var endast 0,6 sek!!

Startruta sex alltså i racet. Får en bra start och är fyra ut på första varvet. På varv två kommer jag lite utanförbankanten i det snabba partiet på baksidan och grenslar kantstenen, vilket slår bort en del av den bakrediffusorn. Detta försämrar downforcen på bilen en hel del och jag måste, efter hand, släppa några förbi mig. Kommer i mål som sjua. Ännu en tävling alltså med ett sämre resultat än förväntat

.Jag ligger, just nu, på femte plats i tabellen.  Chansen finns trots allt kvar, allt kan som bekant hända i racing.

Bara att se framåt, mot Karlskoga den 18 augusti. Fram till dess ska vi plocka ned bilen in till minsta skruv.Vi måste på nå´t sätt bryta  ”eländestrenden” och hitta en positiv känsla.

 

22 april

Har varit mycket på G under hela våren, vilket tyvärr har begränsat min tid, att hålla hemsidan uppdaterad.

Nu är vi i alla fall igång med en ny säsong. Mer spännande än på länge. Många nya förare i Radical och flera nya bilar gör nog årets upplaga mera oviss än någonsin.

Vi har så här långt avverkat en testdag på Karlskoga. Allt fungerar och har gått enligt plan.

Närmast har vi nu en testdag på Anderstorp, måndag 30 april.

Fram till första racet på Karlskoga den 11-12 maj blir det massor av förberedelser. Bl.a. ska vi lacka om våran transportbuss, bygga klart nya set-up bordet, plus mycket annat.

Glöm inte att kolla på TTA´s hemsida, där det finns mycket info om hela serien.

 

17 november

Sedan en tid tillbaka är det klart med att Radical kör tillsammans med TTA nästa år. Vi kommer att bl.a köra på Anderstorp...Yes! Äntligen!
Karlskoga är en annan bana som jag gillar och som
också ligger med i programmet.

Hela upplägget som TTA presenterat är riktigt tilltalande
och jag ser verkligen fram emot att åka Radical även
nästa år.

Just nu jobbar vi stenhårt med att försöka få ihop en
budget som håller till nästa säsong...

Nyhetsarkiv