Allting började med något som hette "ungdomens rattmästerskap".
Det var MHF som genom att anordna "manöverprovstävlingar" hade avsikten att "bättra på" ungdomarnas färdigheter i körteknik. Tävlingen var upplagd så att man genom olika lokaltävlingar kvalificerade sig till distriktstävlingar där man kvalade vidare till länsfinal.
Segraren i länsfinalerna, landet runt, möttes sedan i en riksfinal.

Premiäråret för Håkan var 1965 och resultatet blev tredje plats i riksfinalen.
Följande år fram till 1971 blev det i riksfinalerna två andra placeringar, en femte plats och fyra segrar. Dessutom deltog Håkan i andra motororganisationers manövermästerskap. Även i Motormännens (M) och KAK:s mästerskap radades upp segrar under åren 1968-70.
1971 var det dags att prova på racingen. En Lotus 61 formel Ford inköptes. Resultatet premiäråret blev totalt femte plats i RM ("märkesklasser" ex. formel Ford fick inte kallas SM enl. Svenska bilsportförbundets regler).

Till säsongen 1972 byttes Lotus 61:an till en nyare bil. Lotus 69 formel Ford och nu blev det totalseger i RM. Segerpremien var deltagande i formel Ford festivalen på Brands Hatch i England. De snabbaste formel Ford-förarna från varje land möts i en "världsfinal". Racet blev årets kortaste, efter en bra start och åttonde bil in i andra kurvan (Druids) brakar ett par bilar framför ihop och Håkan kan inte undvika att bli inblandad. Slutåkt.
Avståndet mellan succé och fiasko är mycket liten i racing...

1973 var det så dags att ta steget till Formel 3 och premiäråret slutade med en tredje plats totalt i SM. Följande år blev resultaten i SM 1974 3:a, 1975 5:a, 1976 2:a och 10:e plats i EM.
Nu blev det uppehåll fram till 1980 då man introducerade racingklassen Sports 2000 i Sverige. "Återfallet" blev endast ett år, med en andra plats totalt i serien.

Historia